Daisypath Anniversary tickers

THE SIGN OF OUR LOVE

Lilypie First Birthday tickers

Monday, July 22, 2013

Amanah

"Jodoh itu adalah sebuah amanah..jika kita sudah siap bersedia dengan amanah itu, maka Allah akan mengirimkan jodoh untuk kita..."

tetapi kita juga kadang-kala rasa belum bersedia menerima amanah tersebut namun tiba-tiba jodoh menyapa. itu sebenarnya kita sendiri tak tersedar kita sebenarnya telah tersedia menerima amanah tersebut. terimalah. Allah mengajakmu menuai pahala di jalan redhaNya.

kalau ditanya pada saya, saya pun rasa saya masih belum bersedia sepenuhnya namun persediaan itu takkan berakhir kerana ia adalah satu proses yang tidak ada penghujungnya.

dan Allah pertemukan dan permudahkan jodoh saya dengan seseorang yang tak saya sangka. rasa baru semalam saya menangis kecewa tiba-tiba saya mampu kembali tersenyum.

tak mudah menjadi seorang isteri sebenarnya. tapi sepertimana saya dan Abang pernah berjanji untuk saling menerima diri masing-masing, saling belajar memahami diri masing-masing maka terimalah kami seadanya.

sepertimana saya terpaksa belajar berkomunikasi dengan Abang yang suka angguk & senyum, begitu juga Abang terpaksa melayan saya yang suka bercerita semua benda.

Abang suka makan dan cuba pelbagai masakan tapi sayang Abang ni terlalu sempoi dan simple. saya belajar mencari makanan yang Abang suka. makan ikut selera Abang. tak kisah, janji sayang kenyang.

dan sayang berterima kasih kerana menunaikan permintaan sayang seperti yang dijanjikan sebelum akad. memang kita tidak mampu mencukupi 5 waktu bersama namun dengan kekangan waktu dan kerja yang ada, itu sudah mencukupi daripada tiada. masa berlalu, manusia juga mampu berubah. kayuh perlahan-lahan. kalau terlalu mendesak, takut hanyut tak sempat berpaut.

beberapa hari lagi, saya akan balik kampung. banyak persediaan yang belum disiapkan. semalam ke Nilai 3. saya kalau bab shopping, memang tak tertahan. bukan sebab saya suka beli barang banyak. tapi saya suka tengok barang banyak-banyak. dalam 20 barang , sebenarnya hanya 1 barang je yang saya beli.

mak, adik & Abang hampir patah kaki dibuat saya. baru masuk 4 5 kedai, dah lenguh. saya memang tak puas hati sebab saya nak window shopping lagi. hakhakhak...tapi bila tengok muka-muka kesayangan saya yang semuanya dah lembik semacam. terpaksalah beralah.

saya tak tahu saya boleh balik kampung berpisah dengan Abang ke tak raya nanti. Abang cakap dia OK je. kita tengok sapa yang rindu sapa.

tapi, kehidupan ini benar-benar mengajar saya banyak perkara. paling terkesan, saya belajar mengerti kasih sayang seorang ibu. saya sayangkan mak saya.

Jangan mudah menghukum orang lain tanpa mengenalinya. Menghukum itu tugas Allah, bukan manusia - Hami Asraff

Ya Allah, if I hurt others, please give me strength to apologize. But if people hurt me, please give me strength to forgive. Aamiin :')

my mom
 I already told Abang before this, if our family cant accept  this relationship. Just let me go but Alhamdulillah. Allah gave us to look after this 'amanah'

'Amanah'







No comments:

Hello There

"hari ini bukan semudah semalam untuk bergelar manusia sempurna. banyak yang perlu dikorbankan, banyak juga yang terpaksa dilepaskan. sesekali langkah tersadung, rebah menyembah. sesekali melangkah gagah tersenyum megah dan semua itu memerlukan pengorbanan, menentukan kesabaran dan air mata. selagi prinsip hidup berada di atas landasan yang betul, usah di gusar pada anugerah Tuhan. anggaplah sesekali diduga itu sekadar utk mematangkan dan mengajar kita untuk bangun menjadi manusia sesempurna insan......" insyaAllah
 

Made by Lena