Daisypath Anniversary tickers

THE SIGN OF OUR LOVE

Lilypie First Birthday tickers

Monday, November 4, 2013

Sup Daging Masak Cendawan

semalam adalah perlawanan akhir Piala Malaysia antara Kelantan dengan Pahang. Memang 'this is pantai timur' namun jauh di sudut hatiku, Kelantan menjadi pilihan. semangat bola datang bila main pada games penting dan team yang saya suka ja. al maklum la, saya dulu bekas budak sukan jugak zaman sekolah dulu. kapten netball sekolah lagi. oleh itu, semangat sukan senatiasa subur.

walau bagaimanapun, Abang masih dengan poyo dia la. dia peminat bola liga Inggeris. tak habis-habis dengan Robin Van Persie dia yang sekarang player untuk MU. abang din kipas susah mati MU. memang sesuai cuma Abang minat player, bukan team. abang ngah penyokong chelsea dan anak dia dah siap ada jersi. ayah su saya fanatik dengan liverpool, so toksah cakap. kalau semua lelaki-lelaki tu berkumpul dalam satu umah, perempuan-perempuan sila gigit jari nak tengok TV. nak-nak sabtu & ahad malam. 

time bosan saya sound jugak Abang, 'citer abang ni tak sedap la'....hekhekhek....bajet dia melayan. senyum dan kembali tengok bola dia. huhuhu...saya dengar ibu jari kaki Robin Van Persie nak patah hari tu. tak patah lagi ka? kehkehkeh.....tapi semalam Abang teman tengok bola. dia asyik ejek saya sebab Kelantan kalah 1-0. huhuhu...pastu gelak-gelak.

tapi, yang nak diceritakan bukan pasal bola tapi kisah sebelum bola itu. yup, saya jamu perut suami saya dengan Sup Daging masak Cendawan rekaan saya sebelum menonton perlawanan bola sepak malam tu.

saya memang teringin nak makan sup daging tetiba dan abang nak makan cendawan butang. so, make it simple and easy. set it on one soup. hehehe...sejujurnya saya bukan peminat sup sebelum ini dan saya tak suka masak sup. tapi disebabkan sudah menjadi isteri, saya pun belajar la masak sup. abang pun bukan suka sangat sup but its better than buat ikan singgang kan? dah tau sangat dah.

first trial abang cakap 'owh, masak sup ke?'. 

second trial 'erm....abang tak rasa sup pun sebenarnya'

huwaaaa...dan this is third one. i ask him ' how much you will give to this soup if the complete scale is 10?'

'erm.....ok la. 6.5'. yeah, ok. dah mula ada markah. tapi sambungannya agak buat saya geram. 'tapi kalau mak sayang masak abang bagi 9.5. hahahaha...' sebab? bodek mak mertua. eleh!

so, sedikit perkongsian fresh from my kitchen. at least, not 100% copy paste. so, no reference link needed here (basic kalau student universiti mesti tahu, nak guna maklumat orang nyatakan rujukan. nanti dituduh plagiat. berilmu biar beramal apatah lagi beradab.)

Bahan A
daging 500g (dipotong. ikut suka macam mana janji melintang urat. nanti daging jadikenyal)
air (secukupnya)
sup bunjut - 1

Bahan B
minyak jagung
kayu manis, bunga lawang & bunga cengkih
bawang putih & bawang merah - dipotong halus (mayang)
halia - dipotong halus (mayang)
cili padi - potong kecil (ikut tahap kepedasan anda). nanti masa hidang tak payah letak cili dah.

Bahan C
tomato - potong dadu
ubi kentang - potong dadu
cendawan butang - potong dua
daun sup - dipotong (letak masak mendidih & semasa hidang)

Bahan D
kicap masin cap kipas udang
sos tiram pedas
garam & perasa secukup rasa

Bahan untuk hidangan
bawang goreng
daun sup


first, masak Bahan A sehingga daging empuk (masukkan sub bunjut setelah daging hampir empuk)

pada waktu yang sama, tumis kayu manis, bunga lawang & bunga cengkih hingga wangi menggunakan minyak jagung. then masuk keseluruh bahan B dan bila hampir kuning keluarkan dari kuali. memang masa ni bau cili dia akan buat saya terbersin je. hehe

beralih pada daging yang direbus bersama sub bunjut. selepas itu masukkan ubi kentang, cendawan butang dan tomato. apabila bahan C dah hampir masak, masukkan bahan B yang ditumis tadi beserta daun sup dan bahan D secukup rasa. jangan letak banyak-banyak kicap tu ye. yang part ni saya  campur resepi sorang kakak masa saya praktikal dulu dia buat sup ayam. saya bukan peminat sup tapi sebab sedap, saya boleh makan. heeee...terima kasih kak fara.

my soup. yummy...hehe
last but not least, boleh hidang dalam mangkuk untuk dinikmati. sebelum dibawa ke meja hidangan, tabur bawang goreng dan daun sup. bagi bangkit selera biar umph!...hehe. saya dah tak letak cili padi sebab hasil tumisan tadi sudah cukup pedas.

selamat menikmati. secara basicnya saya tanya my mom how to cook this soup at first. pastu saya adun bak data dan design as i like. hehehe...dan hari ni saya bawak masuk ofis jamu staff upd. makan sup dalam dingin aircond dan hujan. sedap....

bola vs sup daging. dua-dua Abang rembat. hehehe

gambar sup yang sempat dirembat...hekhekhek
nasi arab kegemaran Abang. ini rezeki kami last week, masa mak & adik-adik naik kl. tapi saya suka nasi Arab Zam Zam dan Abang janji nak belanja nasi Arab Sahara kalau ada rezeki. okey, saya tak pandai masak nasi ni. mengaku! hek3
# tapi nak makan pun tak selera. kejap mesej, kejap whatsapp. pastu tepon bunyi dengan kuat-kuat bila email masuk. adoi, takdan nak tukar nada. awal bulan, macam biasa. bersedia untuk pening-pening. esk cuti awal muharam. saya masih berada di ofis. owh, Abang dok umah buat assignment ye. 


No comments:

Hello There

"hari ini bukan semudah semalam untuk bergelar manusia sempurna. banyak yang perlu dikorbankan, banyak juga yang terpaksa dilepaskan. sesekali langkah tersadung, rebah menyembah. sesekali melangkah gagah tersenyum megah dan semua itu memerlukan pengorbanan, menentukan kesabaran dan air mata. selagi prinsip hidup berada di atas landasan yang betul, usah di gusar pada anugerah Tuhan. anggaplah sesekali diduga itu sekadar utk mematangkan dan mengajar kita untuk bangun menjadi manusia sesempurna insan......" insyaAllah
 

Made by Lena