THE SIGN OF OUR LOVE

Lilypie First Birthday tickers

Wednesday, November 26, 2014

KONTRAKSI PALSU vs KONTRAKSI SEBENAR

KONTRAKSI PALSU vs KONTRAKSI SEBENAR

Antara tanda-tanda saat kelahiran semakin tiba adalah sakit kontraksi atau pengecutan otot rahim sebagai persediaan untuk pembukaan pintu serviks. Bagaimanapun kontraksi yang anda alami belum tentu merupakan tanda bayi akan terus lahir.

Ini kerana ada kemungkinan ibu hamil akan mengalami kontraksi palsu (false alarm) di akhir kehamilan. Kebanyakan wanita yang hamil untuk pertama kali pasti mengalami kekeliruan tentang bagaimana untuk mengenal pasti perbezaan antara kontraksi sebenar dan kontraksi palsu.

Jom kenali perbezaan keduanya agar anda lebih bersedia ketika berhadapan dengan sakit kontraksi tersebut.

Kontraksi Sebenar

*Rasa memulas disertai ngilu di bahagian pinggang sampai ke bawah.

*Sakit kontraksi muncul bila usia kehamilan sudah cukup bulan iaitu sekitar minggu ke-37 hingga 40.

*Kekerapannya bermula sekitar 30 – 60 saat dan pada fasa kelahiran semakin hampir, sakit paling aktif dirasakan iaitu sekitar 75 saat.

*Semakin lama sakit kontraksi semakin cepat iaitu setiap 5 – 10 minit sekali dan biasanya semakin kuat disertai sensasi ada sesuatu akan keluar dari vagina.

*Sakit kontraksi tidak akan hilang walaupun anda cuba mengubah posisi anda.

Apa yang mesti dilakukan?

Segera ke hospital sekiranya sakit kontraksi berlaku setiap lima minit. Apatah lagi sekiranya disertai dengan tanda seperti:

*Keluar lendir yang bercampur sedikit darah dari vagina.

*Kantung ketuban pecah diikuti keluar air ketuban.

*Ngilu di kawasan pinggul, kemudian menjalar ke pangkal paha dan perut bahagian bawah.

*Bahagian leher rahim (perut bahagian bawah) terasa panas dan sakit.

Kontraksi Palsu

*Rasa memulas tanpa ngilur, bermula dari bahagian atas rahim dan turun ke bawah.

*Rasa sakit ini boleh berlaku pada trimester kedua (20 minggu ke atas) dan pada usia kehamilan 37 – 40 minggu.

*Kontraksi berlaku kurang daripada 20 saat tetapi adakalanya boleh mencecah dua minit atau lebih.

*Biasanyaberlaku satu atau dua kali sehari dan tidak bertambah.

*Rasa sakit akan hilang sekiranya ibu mengubah posisi.

Apa yang mesti dilakukan?

*Ia adalah perkara normal yang tidak perlu dikhuatiri. Sekiranya anda berasa tidak selesa, segera bertenang, berbaring atau berjalan di sekitar rumah.

*Bila kontraksi semakin kuat dan berlaku selama beberapa jam atau hari, atau bila keluar darah/cairan lain dari vagina, segera berjumpa doktor. Dikhuatiri ia bukan kontraksi palsu teapi tanda kelahiran pramatang. Keadaan ini boleh berlaku kepada ibu hamil kembar.


# sekadar perkongsian yang dicopy dan paste. saya lupa mana dapat. bukan apa, mungkin ada sahabat-sahabat saya yang sedang menanti hari menyambut ketibaan si kecil. nah, jangan terpedaya dengan kesakitan palsu ini. namun begitu itu tidak bermakna kita perlu mengenepikan kemungkinan kontraksi sebenar atau itu sekadar kontraksi palsu ataupun Braxton Hicks. 

saya tak cakap kat orang sebab saya juga pernah mengalaminya semasa kandungan pertama dahulu (okey anak saya sorang tu je baru!). ehehehe....pada minggu ke-35 dah berapa kali pergi checkup mingguan hampir ditahan wad. iyalah dengan gaya sakit dan jalannya macam dah nak bersalin. huhuhu....saya takkan lupakan betapa sakitnya berjalan pada 8 minggu terakhir.

tapi bila sakit nak bersalin, memang sangat sakit. next entry kita sambung lagi cerita pengalaman bersalin saya. betul ke saya nangis dalam Labour room? ehehehe....lepas bersalin rasa nak gelak ja. macam-macam. 

Thank you Allah for this beautiful gift for us.

video



Monday, November 10, 2014

SENTUHAN AKHLAK SEMASA MENYUSUKAN BAYI

Banyak buku menulis tentang kepentingan menyusukan bayi. Topik yang sering dibincangkan ialah manfaat dari segi kesihatan terhadap si ibu dan bayi. Ironinya, manfaat dan kelebihan menyusukan bayi jauh lebih banyak daripada aspek kesihatan.

Artikel kali ini membawa anda melihat bagaimana saat menyusukan bayi menjadikan saat yang sangat efektif untuk memberikan pendidikan akhlak buat si comel. Pendidikan akhlak semasa menyusukan bayi antara aspek yang sering diabaikan oleh kaum ibu terutamanya.

Akhlak yang baik dapat menjamin keselamatan dan kesejahteraan manusia di muka bumi. Dunia hari ini, hampir setiap hari kita disajikan dengan pelbagai berita tentang kejahatan dan kerosakan yang tidak habis-habis samada di negara ini atau di tempat lain di muka bumi ini.

Jika difikirkan sejenak sedikit tindakan perubahan yang kita lakukan bakal memperbaiki dunia melalui sentuhan akhlak semasa menyusukan bayi. Benarlah bagai kata pepatah ‘tangan yang menghayun buaian bakal menggoncang dunia’.

Langkah awal yang boleh dilakukan adalah dengan menyusukan bayi sebagaimana perintah ALLAH SWT di dalam Al-Quran. Lebih baik lagi dengan memasukkan sentuhan akhlak semasa proses penyusuan selama tempoh 2 tahun tersebut.

Sentuhan Akhlak
Secara fizikal, payudara si ibu memberikan kelembutan buat si bayi. Hal ini memberi kesan besar terhadap bayi yang sedang membesar. Keseluruhan tubuh badan ibu sebenarnya memberitahu keadaan rahsia kasih sayang ibu terhadap anaknya. Bayi dapat merasai kehangatan kasih sayang ibunya melalui dakapan hangatnya, suhu badan ibunya yang membuatkan bayi berasa tenang dan bunyi nadi jantung yang membuatkan dirinya berasa selamat.

Jika ibu berasa penat atau letih, bayi juga dapat merasakan hal ini melalui respon badan ibu. Bayi akan meragam dan menangis seharian disebabkan air susu yang tidak keluar laju seperti kebiasaan. Air susu hanya keluar lancar apabila ibu berasa bahagia dan tenang.

Sepanjang proses penyusuan, bayi belajar mengenal perubahan yang berlaku di sekelilingnya. Bayi belajar mengenal manusia lain selain dirinya, iaitu yang paling terdekat dan penting dalam hidupnya ialah ibunya sendiri.

Hal ini merupakan dasar paling awal dalam modul akhlak dan sentuhan alami. InsyaAllah, akhlak mengutamakan ibu adalah perkara mulia yang disukai ALLAH SWT jika dibandingkan di dunia ini masih ramai lagi anak yang menderhakai dan melupai ibu mereka sendiri.

Sepanjang proses menyusu, bayi juga belajar berkomunikasi dengan ibu. Komunikasi asas adalah apabila bayi menepuk lembut dada ibu atau melalui hisapan dan gigitan. Bayi akan menggigit apabila dia berasa marah atau tidak selesa.

Proses menyusukan bayi dengan susu ibu merupakan proses asas akhlak alami yang baik buat si anak. Oleh itu, usaha meningkatkan kualiti ibu semasa menyusukan bayi dengan menghaluskan perasaan kepada lebih ikhlas (semata-mata mengharapkan keredhaan ALLAH SWT), menjernihkan hati (sabar dan tabah sepanjang proses penyusuan) dan membersihkan jiwa (mengharapkan keampunan ALLAH SWT) memberi kesan yang sangat besar dalam pendidikan akhlak kepada anak.

Perkara-perkara lain yang wajar dicontohi oleh ibu yang menyusukan bayi ialah dengan menjadikan contoh tauladan oleh ibu Imam Syafi’i. Sentuhan akhlak yang lebih bermakna dengan meniru apa yang dilakukan oleh ibu Imam Syafi’i iaitu mengaji Al-Quran ketika menyusukan bayinya.
Sepanjang bayi mengisap susu ibu, telinganya terus-menerus mendengar lantunan ayat-ayat suci Al-Quran yang dibacakan ibunya. Pendengaran anak merupakan peranan penting sebagai pintu utama masuknya maklumat pada saat penglihatan belum begitu jelas buat bayi yang baru lahir.


Selain bacaan Al-Quran, ibu juga dapat mengucapkan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan kalimah baik yang lain selama menyusukan bayi. Sesekali sambil tangan ibu mengusap kepala bayi. Ucapan ibu akan terus masuk tembus ke hati anak jika ucapan tersebut keluar dari hati suci ibu.

sumber : ohibu.com

Thursday, November 6, 2014

Cerita Demam, Hamil & First Trimester

so long time tak bergayut di blog ini kan? al maklum la banyak perkara yang berlaku dan banyak perkara yang berubah. walaupun dah hampir 2 bulan kembali masuk kerja tapi saya masih berkejar dengan tugasan yang bertangguh dan tugasan baru yang masih tidak berkesudahan. tambahan pula saya sempat bercuti sakit hampir 2 minggu. ini semua peringatan Allah untuk saya yang banyak alpa dengan urusan dunia. saya dijangkiti demam denggi untuk kali keduanya. adoidoidoi.....

Kredit : Google Image

untuk kedua kali ni baru saya tahu demam denggi tidak berjangkit melalui pesakit demam denggi tetapi melalui nyamuk. macam mana tu? ok misalnya cam gini. saya demam. datang seekor nyamuk lalu menggigit dan menghisap darah saya. kemudian nyamuk tersebut terbang pula menggigit dan menghisap orang. owh, demam denggi tidak berjangkit melalui cara begitu. tapi demam denggi berjangkit dengan cara nyamuk sememangnya berpenyakit pergi menggigit kamu yang masih sihat itu. justeru konsep memasang kelambu pada orang yang demam denggi bagi mengelakkan demam denggi berjangkit agak tidak tepat. sepatutnya kita yang masih sihat ini yang perlu berada dalam kelambu. soalan ni sebijik saya tanya pada nurse dan doktor berkali-kali. al maklum la hampir 2 minggu dok berulang ambik darah kat klinik dan hospital. sekadar perkongsian juga, demam denggi tidak berjangkit jika kita ingin menyusukan baby. Alhamdulillah. perkara pertama yang saya bimbangkan bila disahkan demam denggi adalah si kecik Adam Sadiq. huhuhu

sebelum ni, waktu saya mengandung 4 bulan lebih saya pernah ditahan ward kerana demam denggi. waktu tu hanya tuhan saja yang tahu. malam-malam tido sorang rasa macam 'aku nak mati dah ke'? huhuhu...iyalah, hidung saya pun dah mula berdarah masa tu. tapi saya kuatkan semangat, insyaAllah saya akan keluar ward dengan sihatnya dan dapat melihat si little caliph kami yang ditunggu sekian lama. malam kedua mak saya dah tunggu saya di ward. ehehehe....kuat sikit semangat

lama pun takde la lama sangat tapi selepas 4 bulan kawin saya disahkan mengandung 5 minggu. masa tu dunia macam penuh bintang di langit ja. percaya dengan tidak. ehehehe....walaupun pada awal perkahwinan ada segelintir yang menganggap kami kawin cepat 'bersebab' dan tak kurang yang mempersoalkan pernikahan kami yang dipercepatkan. masyaAllah, kami percepatkan urusan yang baik, bukan yang tidak baik. tapi bila saya lambat mengandung itu pula yang menjadi isu dipersoalkan. tak boleh mengandung ke hapa? kalau tak sabar, mau jadi gaduh tapi saya serahkan pada Dia. rezeki Allah yang bagi. cepat atau lambat Allah tahu yang terbaik. Alhamdulillah Allah bagi kami tak cepat dan tak lambat. 

berkongsi pengalaman, bila dah 3 bulan lebih saya tak mengandung saya ada membaca dan diberitahu oleh seniors yang wanita hamil atau merancang untuk hamil kita digalakkan untuk mengambil asid folic. okey first time saya dengar acid folic. ada rakan yang telah mengambilnya sebelum kawen dan alhamdulillah tak sampai sebulan kawen dah disahkan hamil. saya hanya mendengar dan membaca tapi masih belum berani hendak mencubanya sebab lepas tu Alhamdulillah kami dikhabarkan dengan kehadiran si little caliph dalam tummy ibu dia ni. ehehe....

sekadar informasi bersama asid folic atau dikenali sebagai vitamin B9 ini kita perlu untuk membina sel-sel baru dalam tubuh (bina DNA baru atau baiki DNA rosak). Asid folic ini juga berperanan untuk mengurangkan kecacatan saraf tunjang, mengurangkan keguguran, lahir mati & kelahiran pramatang, kekurangan darah, menambahkan kepekatan hemoglobin dalam darah serta mengurangkan kecacatan lain pada baby. jadi kalau wanita yang merancang untuk hamil, anda digalakkan untuk mengambil asid folic 3-6 bulan untuk mengandung manakala wanita yang sudah hamil dinasihatkan untuk mengambil asid folic sekurang-kurangnya 12 minggu pertama kehamilan. tapi kalau nak sambung selepas itu pun amat digalakkan.

antara koleksi ubat yang wajib dimakan apabila berada di ofis
walau apapun kita berbalik kepada usaha & tawakal. kita merancang tapi perancangan Allah lebih baik. saya juga punya sahabat yang belum hamil tapi punya kerjaya yang baik dan keluarga yang bahagia. masih belum rezekinya dan ada beberapa sahabat saya yang berjaya hamil namun Allah lebih menyayangi ahli-ahli syurga mereka. sesungguhnya mereka diduga untuk diberi kekuatan yang saya rasa saya sendiri tak mampu untuk memilikinya. subhanallah... Allah itu Maha Adil & Maha Mengetahui.

dan saya sangat berduka melihat anak-anak kecil yang tak berdosa dibuang tanpa ada rasa belas kasihan. kadang-kala bila terfikir Allah bagi dengan mudahnya kepada mereka yang berzina dan Allah tangguhkan untuk kita yang sudah halal untuk memilikinya. sesungguhnya anak itu juga ujian besar untuk kita dalam menuju ke destinasi abadi. bersedialah untuk menjawab tentang amanah ini di hadapanNya kelak. 

sekarang Adam Sadiq sudah hampir berusia 4 bulan. sekejap sahaja masa berlalu kan? seingat saya sekitar november tahun lepas adalah trimester pertama yang saya lalui. 5 dan 6 minggu pertama saya masih kuat. wah, saya tidak mengalami alahan. kononnya. selepas itu, saya mengalami simptom-simptom berikut. lain wanita mungkin lain ragamnya.

malas
demam dan sakit kepala yang teruk
tak boleh bau masakan
tak suka makan ayam
tak suka bau Abang
cepat penat
cepat lapar
makin cepat naik angin...ehehehe

tapi alhamdulillah, saya bukan jenis alahan muntah yang teruk. kadang-kala mai tak berkenan di perut barulah saya muntah hijau. tapi jarang sekali. dan mujurlah Abang tak banyak ragam dan banyak membantu. yang paling best hari-hari tak payah drive pergi ofis, dah ada driver yang tolong hantarkan. dan kini saya bagai merindui memori tersebut. 

Kredit : Google Image

# Alhamdulillah, rezeki anak senantiasa ada. terima kasih semua untuk perlantikan jawatan yang saya terima walaupun hari tu masuk exam dalam keadaan yang tidak sihat dan Adam Sadiq yang meragam malamnya. believe it or not, saya study dalam jem nak masuk ofis dan pergi KL untuk exam.

Hello There

"hari ini bukan semudah semalam untuk bergelar manusia sempurna. banyak yang perlu dikorbankan, banyak juga yang terpaksa dilepaskan. sesekali langkah tersadung, rebah menyembah. sesekali melangkah gagah tersenyum megah dan semua itu memerlukan pengorbanan, menentukan kesabaran dan air mata. selagi prinsip hidup berada di atas landasan yang betul, usah di gusar pada anugerah Tuhan. anggaplah sesekali diduga itu sekadar utk mematangkan dan mengajar kita untuk bangun menjadi manusia sesempurna insan......" insyaAllah
There was an error in this gadget
 

Made by Lena