Daisypath Anniversary tickers

THE SIGN OF OUR LOVE

Lilypie First Birthday tickers

Tuesday, January 20, 2015

Pencarian Kereta Baru!

Assalamualaikum.
hai. hai. hai.
pagi yang sangat memenatkan. jalan ke ofis yang jem semakin jem. satu pemandangan yang biasa. bila sekolah dah bukak. budak-budak dah masuk kelas. parents sibuk keluar awal nak hantar anak ke sekolah nak mengejar masuk waktu kerja 8.30pagi dan cikgu-cikgu juga bangun awal untuk memastikan loceng 7.45pagi berbunyi. dan akibatnya semua jalan keluar masuk kat kl ni sesak. kalau ada kemalangan makin menyesakkan. sekarang rasa macam makin kurang sabar lak. kehkehkeh.....

pemilik kereta semakin bertambah. seorang demi seorang beli kereta dan tambah kereta mahupun tukar kereta (rasa macam nak tukar kereta lak. huhuhu....). bumi dah makin padat rupanya. dan baru-baru ni sebijik kereta bertambah dan menyebabkan bumi makin padat bila adam sadiq pun dah beli kereta. amboi! ibu memiliki kereta dengan nama sendiri ketika usia 24 tahun, adam sadiq baru 4 bulan dah ada kete? 

'rileks la ibu, anak orang lain tak keluar perut ibu kereta depa dah ready kot' ini mungkin jawapan sadiq kalau ibunya membebel kot. kehkehkeh....

sebenarnya kereta adam sadiq ni merujuk kepada baby stroller yang mana kereta ni tak memerlukan lesen untuk memandunya. hehehe......okey straight to point. sebelun deliver baby saya rasa storller baby tak perlu beli awal-awal. tapi bila dah keluar adam sadiq ni baru rasa, 'why not i buy it long before this?'....huhuhu...semuanya bergantung pada parents itu sendiri. masing-masing ada pendapat dan keperluan plus dengan kepuasan parents tu sendiri.

pada kami sebagai parents, kami rasa stroller baby sangat perlu. why?

1. my baby agak bambam. nak berjalan sambil mendukung si kecik ni memang memerlukan tenaga. ibu memang tak boleh dukung adam sadiq lama-lama. lagipun ceaser mommy is an excuse that i gave to his abah. hakhakhak....tak boleh angkat berat-berat.

2.beli keluar barang terutamanya kami di sini tak sempat nak masuk pasar pagi. kami masuk supermarket/mall beli barang. nak berjalan ke satu tempat ke satu tempat dengan bawak barang? stroller baby sangat membantu.

so macam mana saya memilih stroller baby untuk adam sadiq? firstly saya akui saya tiada pengalaman membeli barang ntah pape ni. tolak dulu pun yang anak sedara punya dan tak hambek tahu pun bape harga. so bila nak beli ni at first saya mula terkam semborono je. tanya kakak bape harga then cuba cari dengan harga yang dimilikinya 7 tahun yang lepas. memang tak jupe. hahaha....

so saya terjah Lazada. okey saya adalah seorang pembeli online yang tegar tetapi saya juga suka window shopping samada di alam maya ataupun di luar. malangnya Abang membantutkan hobi saya sejak bujang yang suka window shopping sambil compare harga barang. memang takde kerja. hahaha...

tanpa membuat any searching saya berkenan dengan SCR2 di Lazada yang masa tu tengah offer RM200++. saya memang tak tahu harga pasaran masa tu memang nak beli je tengok harga murah tanpa melihat pada fungsi dan kesesuaiannya dengan keadaan kami. tapi malangnya asyik terbantut. tak tahu kenapa. sehinggalah saya mula membelek satu persatu stroller baby yang ada di alam maya dan membaca pengalaman parents yang menjadi baby stroller hunter. serious, depa buat kajian dulu sebelum beli. okey maka saya mula menghitung bajet, fungsi, kesesuaian , keperluan dan ditambah sedikit kepuasan pada si ibu yang menolak kereta kecik babynya. kehkehkeh....apa yang saya hitung? simple je.

1. saya nak stroller yang at least ada few adjustable backrest and of course including flat recline for infant kan dan boleh facing parents too. so sekarang ni adam sadiq dalam fasa flat recline je ibu letakkan. pinggangnya masih tak kuat dan ibu letak mengadap tengok ibu yang lawa neh. kehkehkeh...besar sikit baru duduk tengok depan ye dik.

2. mampu menampung berat yang besar but mostly yang saya jumpa newborn till 4 years. ok la tu. ntah2 dah boleh jalan idoknya mau duduk dalam stroller. 4 tahun tu dah boleh berlari. hekhekhek...

3. i need extra padded seat for my adam sadiq. yup, anak ibu ni memanjang ikut abahnya. hahaha...nurse kat klinik yang cakap.

4. lockable wheel. untuk keselamatan. mana la tahu ibu abahnya sibuk menengok barang anak ntah ke mana. nauzubillah.

5. large storage basket. nak isi barang adam sadiq ngan ibu sekali. hahaha

6. nak stroller roda tiga. biar nampak sporty sikit. tak tau ibu ke adik yang nak duduk dalam tu tapi ibu yang nak tolak kan? kehkehkeh....

7. purple kaler. teeeeeeet....

8. muat bonet kereta. seriuos!

9. bajet less RM500. xmo letak bajet mahal-mahal. ukur baju di badan sendiri sebab senantiasa saya ingatkan pada adam sadiq 'kita bukan orang senang. beli untuk keperluan, bukan kehendak. anak ibu anak soleh. anak soleh tak suka membazir kan?'. hehehe....harap-harap statement tu cair dalam minda adik.

10. apa-apa yang difikirkan sesuai. 

inilah perkiraan pertama yang saya buat setelah melihat pengalaman banyak parents yang membeli kereta kecik untuk anak mereka. so untuk perkara pertama saya kena pastikan kereta adam sadiq muat untuk duduk dalam bonet mrs purple ibu terlebih dahulu sebab dalam kereta abah takde masalah. then mostly parents yang nak jual stroller anak depa selalunya sebab kereta anak besar sangat sampai tak muat nak masuk kereta parents. huhu...lagipun kalau balik kampung muat-muat kereta budak tu baik suruh budak tu balik kampung dengan kereta sendiri kan? kehkehkeh....

so bermulalah pencarian kereta adam sadiq. i tell you. below stroller baby memang selalu di hati tapi menyedarkan diri. banyak lagi keperluan yang perlu didahulukan. ada at least 2k dalam tangan bolehlah tapi kalau ada pun ibu cuci mata je la. takmo2! huhuhu...

zappxtra 2 purple pace
selalu menyedarkan diri. adam sadiq yang nak duduk dalam ni. bukan ibu. okeyyyy...

kemudian ibu terjumpa koleksi yang ni. yang ni pun ada 5k boleh la bermimpi ye. huhuhu....tengok boleh tapi nak mimpi tu tak payah la. saya rasa its too much sementelah abah masih boleh tolong bukakan untuk adam sadiq stroller tu. sampai guna power nak bukak. memang buat kita makin malas even the technology yang insert really awesome. 4moms orogami stroller!


cup! cup! cupppp! saya mula mencari secara serious. setelah ditolak dan ditambah akhirnya saya memilih jenama SCR branding from Malaysia. salah satu stroller brand yang agak bagus dan stylo jugak bagi saya. so come to visit this website Sweet Cherry. boleh jadi ambassador sweet cherry neh. hekhekhek...dan sememangnya saya hanya bertumpu pada carian SCR stroller sahaja. baby carrier pun saya tak berminat sebab adam sadiq ni cepat memanjang so saya kira tak sesuai nak duduk dalam baby carrier. kang keluar kaki yang terlebih...hehehe. so saya tak ambik set strollet+carrier. i think stroller is enough.

so saya buat comparison antara SCR 1, 2, 6, 8, 9, 10, 11, 12 dan 13.

akhirnya 6, 10, 12 & 13 (masuk list sebab paling latest. kehkehkeh) telah dishortlistkan. dan sejujurnya hati berkenan dengan SCR6. okey. first thing harga dah lebih bajet around RM769.00 tapi saya belum survey kat kedai lain lagi. tapi cakap dalam hati RM500 bajet bukan actual lagi kan? tudiaa...syaitan mula bertenggek. 

SCR 6
saya berfikir panjang. macam mana nak cari dana dan paling penting nak mematikan hasrat untuk memilih SCR6. jangan membazir. okey, no purple but i think red is awesome for baby boy. emmmm...nak jugak. tapi akhirnya saya kalah bila SCR6 tak muat dalam bonet mrs purple saya. alhamdulillah. saya tersedar. abah pesan jangan membazir. kehkehkeh...

okey. so saya melihat pada SCR10 & SCR13. SCR10 pun sporty tapi ada beberapa criteria yang tak meet so saya terpaksa tolak begitu jugak SCR13. the latest one tapi besar weh! tak larat! akhirnya jeng! jeng!jeng!

tinggal SCR12. harga RM589.00. saya tak sempat nak survey kat tempat luar. saya memang survey online ja. harga paling rendah saya dapat RM550.00 tapi itupun saya dah order dengan harga RM589.00. Rasanya kalau beul-betul cari boleh murah lagi kot tapi nasi dah jadi bubur. ehehehehe....

its purple even at first saya order yang kaler merah tapi akhirnya buat pusingan U. purple dan ibu tak boleh dipisahkan. even tak beroda tiga tapi it still look nice. nak kata ringan tak sangat tapi muat dalam bonet mrs purple ibu. meet the others criteria but the storage basket for SCR12 is quiet small. xpe la. awak bukan encik stroller perfect 10 kan? bajet terlebih sikit tapi so far i like it! Alhamdulillah. now adam sadiq is having his own new car! menambahkan kesesakan lalulintas di supermarket. kehkehkeh...tamat sudah pencarian kereta adam sadiq. to others mungkin boleh letakkan tanda aras seperti berikut mengikut kemahuan masing-masing.

tapi yang paling penting, adam sadiq selesa dan selamat di dalam kereta baru pilihan ibu ni. insyaAllah. amin...

SCR12-Gambar Pinjam

4 comments:

Unknown said...

Yeah..adam sadiq ada kereta baru :-) bleh la jdkn panduan nnt ni..:-)

Ameena Muktar said...

yeah. sekarang adam sadiq dah pandai nak keluar darai keretanya. pening abu. huhuhu

Unknown said...

Dapat kat mana scr12 harga rm550 miss?

Unknown said...

Sorry sis xperasan komen. Saya beli kat instagram but trusted seller la. Kalau nak boleh mesej kt fb...nnt sy forward ig seller tu.

Hello There

"hari ini bukan semudah semalam untuk bergelar manusia sempurna. banyak yang perlu dikorbankan, banyak juga yang terpaksa dilepaskan. sesekali langkah tersadung, rebah menyembah. sesekali melangkah gagah tersenyum megah dan semua itu memerlukan pengorbanan, menentukan kesabaran dan air mata. selagi prinsip hidup berada di atas landasan yang betul, usah di gusar pada anugerah Tuhan. anggaplah sesekali diduga itu sekadar utk mematangkan dan mengajar kita untuk bangun menjadi manusia sesempurna insan......" insyaAllah
 

Made by Lena