THE SIGN OF OUR LOVE

Lilypie First Birthday tickers

Wednesday, December 3, 2014

Hutang PTPTN, bayarlah!

luch hour! tarik nafas untuk bertenang sekejap. rasa agak keletihan. serasanya banyak perkara yang perlu diselesaikan sampai tak tahu yang mana satu harus didahulukan. dok kat ofis teringat kerja di rumah. dok kat umah teringat kerja di ofis. adoidoidoi...

semalam terpampang di akhbar seramai 18k+++ peminjam PTPTN serah diri. tetiba kakak opismate saya sound.

'ni ami la salah sorang dalam 18k ni'

amboi! ehehehe...

betul. sewaktu diploma dulu saya penerima pinjaman PTPTN. dulu tak tahu apa-apa isi borang JPA apply ke oversea. buka apply biasiswa. kehkehkeh....tapi bila masuk tahun kedua baru saya terfikir kenapa saya tak apply scholarship? Alhamdulillah tahun kedua saya ditawarkan biasiswa JPA dan saya tinggalkan PTPTN. sadis kan? pastu saya buat-buat lupa nak bayar. kadang-kala saya bayar sepuluh dua secara online.

walaubagaimanapun setelah bertahun pinjaman tu tidak dilunaskan, tetiba keluar statement neh.


okey. kang tak pepasal tak boleh nak beli helikopter lak. ehehehe....walaupun ada dinyatakan tindakan ini akan mengambilkira individu yang tak pernah bayar mahupun telefon ptptn bertanya kabar hutangnya. saya bayar la jugak sehinggit dua. telefon ptptn tu selalu sebab nak update hutang ada berapa riyal. kehkehkeh...tapi risau jugak kan.

so saya balik bising-bising kat Abang suruh mohon ujrah. saya pun sama, mohon ujrah. Abang cakap tak bayar. dan taknak mohon ujrah. saya bising nanti CCRIS itu ini nak beli kapal terbang tak dapat camner lak? Abang pun sama cam bini dia ni. sampai tahun kedua dapat scholarship JPA. Alhamdulillah hutang kami dengan PTPTN takdelah 'membunga' sangat.  last-last lelaki bambam tu cakap.

'ikut ayang la. buatkan'

ehehehe...so saya yang telefon ptptn. buat itu buat ini. tengok semak kat penyata rasa macam nak tutup muka. abang dah pernah bayar beberapa ribu. saya je yang bayar beberapa hinggit. bila buat semakan imigresen nama saya disenarai hitamkan ke luar negara tetapi tidak nama Abang. so saya sound Abang siap-siap.

'Abang kalau nak ke luar negara dengan Adam Sadiq jangan nak macma-macam. kalau sayang tanya Adam dia cakap Abah bawak ibu baru tahulah jawabnya'....ehehehe...ayat nak cover malu sebenarnya.

so saya mengambil keputusan dan bertekad untuk membayar hutang secara konsisten. apa-apapun hutang tetap perlu dibayar. cuma saya agak ralat kenapa pemegang diploma yang memperoleh keputusan cemerlang tidak mendapat pengecualian pembayaran sepertimana pemegang ijazah yang cemerlang. saya dah mengajukan pertanyaan ini secara bertulis kepada pihak berkenaan. mana nak tahu rezeki......tak dapat sepenuhnya dapat 50% pun dan bersyukur. sekurang-kurangnya ia mampu memberi perangsang kepada pelajar untuk mendapat keputusan cemerlang.

tapi bila difikir-fikir kalau saya tak mula bayar sekarang takkan saya nak bawak hutang ni sampai ke mati? setiap hari kita makin bertambah usia makin dekat dengan tarikh kematian. bukannya makin jauh......huhuhu

tapi jauh di sudut hati, teringin jugak kita rakyat Malaysia ni disediakan kebajikan pendidikan percuma sepertimana di Brunei, Scotland, Sweden...erm .... kalau bukan untuk kami tapi untk generasi yang akan datang. (Adam Sadiq dalam fikiran).

-
-
-
-
-
-
-

setelah beberapa jam, ini maklum balas yang saya terima. terima kasih atas respon yang saya kira agak pantas. nak buat macam mana kita ni diploma holder baru. degree tak siap lagi. huhuhuhu.....so konkluksinya sapa-sapa yang dah siap ijazah dan dibiaya oleh PTPTN silalah mohon pengecualiaan. tapi, untuk kelas pertama sahaja ye.





2 comments:

Ulul Hana said...

Oops!trasa sy..sjak dpt biasiswa krajaan ngeri,sy pun dah xpduli hutang 2...haha.tp niat nk abiskn byr 2 mmg ada..:-)

Ameena Muktar said...

hahaha....sy pun cam gitu. dapat biasiwa terus buat2 lupa hutang tu. tapi sekarang rasanya tak boleh dah. niat nak habiskan hutang yg ada. huhuhu

Hello There

"hari ini bukan semudah semalam untuk bergelar manusia sempurna. banyak yang perlu dikorbankan, banyak juga yang terpaksa dilepaskan. sesekali langkah tersadung, rebah menyembah. sesekali melangkah gagah tersenyum megah dan semua itu memerlukan pengorbanan, menentukan kesabaran dan air mata. selagi prinsip hidup berada di atas landasan yang betul, usah di gusar pada anugerah Tuhan. anggaplah sesekali diduga itu sekadar utk mematangkan dan mengajar kita untuk bangun menjadi manusia sesempurna insan......" insyaAllah
There was an error in this gadget
 

Made by Lena