Daisypath Anniversary tickers

THE SIGN OF OUR LOVE

Lilypie First Birthday tickers

Wednesday, December 17, 2014

Cerita Demam, Hamil Lagi & Second Trimester

hari ke-4 saya demam . aircond dalam bilik ofis ni kejap on dan kejapnya dioffkan. okey lagaknya macam saya sedang mengalami simptom morning sickness. lagi? Adam Sadiq baru 5 bulan kot. dah ready Adam Siddiq ke?

sebenarnya, apa yang anda baca itu BENAR. saya sedang mengalami simpton tidak sihat sekarang ini. mungkin ini nikmat dan ujian untuk kami sekeluarga. walau bagaimanapun saya terima dengan redha walaupun harus saya akui ia agak mengganggu waktu tidur dan waktu dini hari saya. sangat memerlukan kesabaran yang tinggi. namun saya yakin dan pasti, ada hikmah yang tersembunyi di sebalik setiap kejadian yang terjadi. Alhamdulillah....

dan sememangnya BETUL saya tidak sihat disebabkan penangan Abang. kesian Adam Sadiq kami. luluh hati saya melihatnya merengek namun apakan daya, ibu tak mampu nak menolaknya. kami dijangkiti virus selsema hasil bawaan Abah Adam Sadiq yang bambam. huhuhu...

sebenarnya minggu lepas saya balik kampung bersama Tokwan Adam Sadiq. disebabkan beberapa hal yang tak dapat dielakkan kami terpaksa meninggalkan Adam Sadiq untuk seketika. dalam jangka masa yang pendek ini Abang demam dan selsema yang pada hati seorang isteri ini 'Abang bukan demam biasa sebab dia agak mengada-ngada'. Abang akan lain macam sikit bila demamnya sedikit teruk. maka, berjangkitlah virus selsemanya kepada Ibu & Adik. dan bila saya di KL dan Adik di kampung. Demam selsema kami bertukar menjadi demam rindu. huhuhu.....bukannya saya demam pembawakan budak. agak-agak la kot. saya belum hamil lagi sekali la! aish! sabar!

tapi sejujurnya ada rasa rindu bertandang pada saat-saat menjadi ibu mengandung itu. menyambung kembali kisah trimester kedua saya, waktu ini saya semakin bertenaga berbanding trimester pertama. selera makan saya mungkin bertambah tetapi tidaklah sehebat mana. sekadar sebulan bertambah dalam 1kg itu tidak merisaukan pada perkiraan saya.

waktu ini juga saya sudah mula mencatat dan membuat senarai apa yang perlu beli. berapa perlu ada. dan di mana. bab di mana itu saya suka survey di internet, berjalan di kedai-kedai bayi atau masuk ke jualan gudang mahupun mom & baby's expo. window shopping sahaja. sebab perangai saya, saya suka tengok barang dan survey harga. lepas tu baru decide nak beli ke taknak. bila kita dah pegang duit sendiri baru kita rasa jerih perih mencari duit sendiri. tapi kalau kita sudah terbiasa meminta atau mendapat daripada orang lain saya kira membeli belah tanpa tapisan bukan sebarang masalah. dan saranan saya bagi ibu-ibu yang suka membuat bajet seperti saya untuk membeli sesuatu ada beberapa tips untuk membeli barang bayi yang saya praktikkan untuk bayi sulung saya ini.

1. pastikan jantina bayi anda. saya mula membeli apabila jantina bayi saya mula dikesan seawal minggu ke-22 kalau tak silap saya. dan terbukti naluri seorang ibu itu memang kuat. setiap kali saya melihat barang bayi mesti saya sibuk nak mencari barang babyboy. dan hati saya seakan-akan berkata 'this is boboi'. Alhamdulillah, keluarlah Adam Sadiq seperti sekarang. bolehlah membeli belah dengan senang hati. tetapi jika tidak dapat dipastikan jantinanya, saranan saya belilah barangan yang sesuai untuk baby boy & baby girl. of course i think pink kaler is not necessary to be one of the option in this situation rite? walau bagaimanapun kembali kepada dasarnya, baby saya sihat walafiat itu lebih disyukuri & diraikan.

2. pastikan anda mempunyai satu book note untuk mencatat keperluan+kehendak yang ingin dibeli. catatan saya memang senantiasa dalam handphone saya. kadang-kala tengah meeting atau makan bila teringat atau terpandang sesuatu yang boleh memberi idea saya akan terus masukkan ke dalam checklist yang dibuat. so saya boleh update checklist saya wherever & whenever I want. haaaa gitu..... bukan apa kadang kala bila berjalan beli barang terserempak dengan parents bawak anak. masa itu kita boleh nampak some real scenes. ehehehe....waktu tu datang la idea yang mencurah-curah. ahaks...

3. jangan terburu-buru membeli. bagi mereka yang suka membuat bajet macam saya ni, saranan saya buatlah perbandingan harga & kualiti sebelum membeli. kita ada jaringan internet yang luas dan merentas global untuk mencari maklumat sesuatu barang. paling tidak tanya pakcik google. macam-macam la keluar nanti. selain itu, anda boleh melihat pelbagai jualan atau pilihan tempat yang menawarkan harga yang berpatutan untuk barangan baby melalui facebook/majalah/blog ataupun melalui seniors yang suka membawa info 'next week ada jualan gudang!'. ehehehe.... Alhamdulillah walaupun saya suka menengok itu ini tapi saya tidak mudah terbabas untuk membeli belah mengikut nafsu. ehehehe...

4. beli sedikit demi sedikit. ada orang-orang tua pesan bila menyiapkan barangan bayi jangan terlalu beria takut kecewa. sebab tu saya excited membuat checklist namun saya tak beria membeli sehinggalah saya mengetahui jantina bayi di dalam kandungan. saya mula beli beberapa pasang baju bayi ketika sales di Baby Outlet Sunway. at first on da track la sebab kalau tak silap hari tu saya punya checklist baju baby 10 pasang ja. tapi sebab beli sikit demi sedikit akhirnya terbabas jugak. kehkehkeh....bukan apa macam saya kalau dihimpun dan dibeli sekaligus pada trimester kedua ni rasa macam terlalu awal tapi kalau beli sekaligus di trimester ketiga rasa macam banyaknya duit keluar. ehehehe...so untuk tidak merasa banyak wang yang keluar saya membeli sedikit demi sedikit. reverse money psikology i used. hakhakhak...

5. belilah ikut keperluan bukan kehendak atau dalam bahasa mudahnya belilah untuk bayi anda, bukan untuk diri anda.

itulah serba sedikit pengalaman saya yang tak seberapa. paling penting buat checklist. dan dalam trimester kedua ini jugak saya mula semakin sibuk dengan kerja dan kuliah. saya hampir pitam di ofis & kuliah itu perkara biasa. namun Allah anugerahkan saya satu tenaga yang luar biasa yang bila difikirkan sekarang macam mana la saya ke sana ke mari dengan perut yang memboyot tu ye. tapi seingat saya trimester kedua perut saya tak ada la nampak sangat. masuk kuliah orang tak sangka saya ni isteri orang. kehkehkeh....nampak gaya tinggi lagi saham ibu Adam Sadiq ni ye.

dan ketika ini jugak anda akan semakin excited menjadi ibu mengandung apabila babybump anda mula kelihatan serta antara perkara yang nikmat dikecapi adalah apabila anda menggosok perut anda dan menyedari adanya satu nyawa kecil yang sedang membesar di dalam rahim anda. Alhamdulillah untuk nikmat yang terlalu indah ini ya Allah. saya pasti anda bakal ibu dan ibu di luar sana memahami perasaan ini bukan?

# rindu Adam Sadiq. menunggu kepulangan Adam Sadiq. ibu sentiasa doakan yang terbaik untuk anak ibu. cepat sihat ye sayang!

first item yang ibu beli untuk Adam Sadiq
~kredit to owner this picture.tq~

No comments:

Hello There

"hari ini bukan semudah semalam untuk bergelar manusia sempurna. banyak yang perlu dikorbankan, banyak juga yang terpaksa dilepaskan. sesekali langkah tersadung, rebah menyembah. sesekali melangkah gagah tersenyum megah dan semua itu memerlukan pengorbanan, menentukan kesabaran dan air mata. selagi prinsip hidup berada di atas landasan yang betul, usah di gusar pada anugerah Tuhan. anggaplah sesekali diduga itu sekadar utk mematangkan dan mengajar kita untuk bangun menjadi manusia sesempurna insan......" insyaAllah
 

Made by Lena