Daisypath Anniversary tickers

THE SIGN OF OUR LOVE

Lilypie First Birthday tickers

Wednesday, April 2, 2014

Coretan Mengandung Saya 2

Alhamdulillah. 2014 yang aku lalui, semakin lama semakin mencabar namun kadang-kala aku tak sedar selama ini aku mempunyai kekuatan sebegini. walaupun ada satu ketika aku memang terduduk dan terdiam. dalam keadaan begini. menjadi seorang anak, isteri, bakal ibu, pekerja dan dalam masa yang sama seorang penuntut. saya memang memerlukan semangat yang kuat dan terima kasih untuk insan-insan di sekeliling saya yang membuat saya kuat. kuat dan terus kuat. insyaAllah....

setiap masa saya bergelumang dengan report itu dan report ini. mujur la saya ada satu team yang boleh saya sandar harapan walaupun ada masanya saya terlepas angin time kerja-kerja yang terlaksana tidak seperti diharapkan. namun, sejujurnya saya sangat sayangkan team saya ni walaupun saya tahu saya suka membebel dan kadang-kala depa sumbat telinga dengan earphone. hahaha.....

dan orang ingat belajar part time ni sekadar pergi kelas sekali lepas tu submit assignment. harap maklum, UTM bukan seperti institusi yang lain. kami ada kelas tiap-tiap minggu sepertimana adanya group assignment, quizzes dan test. mengumpul carry mark dan tak cukup kehadiran akan dihalang menduduki final exam. sebijik macam masa saya buat full time dulu. bezanya saya menghadiri kelas di hujung minggu seharian, bukan di hari biasa mengikut jadual yang ada kalanya untung2 kamu hanya masuk kuliah 2 jam je. so, saya sebenarnya mendapat extra penat. tapi bak kata kakak saya , masa ni kita akan rasa kepahitannya insyaAllah kalau kita tak berputus asa. pasti akan ada saat kemanisannya. InsyaAllah.

kehadiran little caliph inipun main lama makin menyentuh perasaan saya. sudah hampir 6 bulan lebih saya membawa si kecil ini rupanya. rasa tak sabar untuk membawanya ke dunia kami. tapi kadang-kala masih ada perasaan gusar bertandang. mampukah kami menjadi ibu dan ayah yang mampu mendidik amanah ini menjadi insan bertakwa. semoga Allah memberi petunjuk untuk segala urusan ini.

soalan yang saya suka tanya pada Abang 'Abang nak bagi nama apa kat baby kita?'. sebabnya semua cadangan nama yang diberikan ditolak mentah-mentah oleh Abang. 'nanti Abang fikirkan'. he's really the cool man. kadang-kala sikap cool Abang buat saya menjadi panas. hahaha...namun jauh di sudut hati saya, terpaksa saya akui. manusia tidak sempurna dan dia sebenarnya hadir untuk saling menyempurnakan kehidupanku. kita mungkin boleh mengira keburukan seseorang, namun bila kita melihat dengan pandangan mata hati. masih ada kebaikannya yang mengaburi semua kekurangannya. 

paling penting , jangan cerewet dan terlalu memilih. nak mencari yang baik, kita yang perlu jadi baik terlebih dulu. jangan bersembang tentang hukum haram halal kalau kita sendiri  menghalalkan yang haram dalam sedar mahupun sebaliknya. sesiapa pun boleh berselindung di sebalik topeng agama namun tak mampu menyorok daripada pandangan Dia. Islam itu agamaNya. fikir-fikirkanlah. berhenti menjadi hipokrit di hadapan manusia. Islam itu bukan sekadar menjadi hujah tetapi harus dihayati dan didalami.

okey, mak buyung membebel tidak akan abis sudahnya. saya harap my little caliph tapis benda yang baik-baik saja ye sayang. kalau time ibu nak naik angin di ofis, tolong la buat-buat tido ye sayang. hekhekhek...pagi-pagi tadi saya huraikan sikap 'tanggungjawab' pada sorang ni. saya pun bukannya buat kerja bagus sangat tapi sekurang-kurangnya saya tidak buat kije tu cincai je. kita dah masuk level bekerja, bukan level nak jawab exam spm lagi. titik.

# tak sabar nak pergi check up next week, nak tengok baby.....heeeee

No comments:

Hello There

"hari ini bukan semudah semalam untuk bergelar manusia sempurna. banyak yang perlu dikorbankan, banyak juga yang terpaksa dilepaskan. sesekali langkah tersadung, rebah menyembah. sesekali melangkah gagah tersenyum megah dan semua itu memerlukan pengorbanan, menentukan kesabaran dan air mata. selagi prinsip hidup berada di atas landasan yang betul, usah di gusar pada anugerah Tuhan. anggaplah sesekali diduga itu sekadar utk mematangkan dan mengajar kita untuk bangun menjadi manusia sesempurna insan......" insyaAllah
 

Made by Lena